Nauka pisania w rzeczywistości rozpoczyna się daleko przed poznaniem pierwszych liter. Żadne dziecko nie jest w stanie natychmiast wziąć poprawnie długopisu do ręki i wykazać się dużą precyzją swoich ruchów. Wpływ na to ma ogromna liczba ćwiczeń, które podejmuje już w wieku przedszkolnym i które wcale nie wymagają od niego trzymania kredek w ręku.

Zabawy z palcami:

  • Uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie
  • Przeplatanie palców
  • Zabawy paluszkowe ( szczególnie u dzieci, które jeszcze nie dojrzały do ćwiczeń takich jak konstruowanie, wydzieranie, wycinanie, lepienie, „Auto”, „Biedronka”, „Gość”, „Kanapka”, „Paluszek i gruszka”

Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i palców:

  • Modelowanie z mas plastycznych
  • Zwijanie włóczki
  • Bazgranie kredką na papierze
  • Ugniatanie papierowych kul, rzucanie nimi
  • Rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką
  • Wydzieranie, wycinanie
  • Rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi,okrężnymi
  • Odwzorowywanie, obrysowywanie, kalkowanie, stemplowanie
  • Pisanie i rysowanie po śladzie ciągłym, liniowym i kropkowanym
  • Wciskanie pinezki w tablicę korkową
  • Obrysowywanie szablonu wewnętrzne i zewnętrzne
  • Kopiowanie bez odrywania ręki
  • Układanki klockowe, wtyczkowe z zachowaniem stopniowania trudności na wzorze, według wzoru i bez wzoru
  • Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki
  • Ściskanie piłeczek
  • Nauka prawidłowego trzymania przyboru do pisania, prawidłowe trzymanie kredki, ołówka, flamastra, ułożenie rąk podczas rysowania

 

Artykuł stworzony w ramach zajęć instruktażu dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia realizowane są w ramach projektu “„Odkryj z nami potencjał – zdobądź swoją przyszłość” współfinansowanego ze środków PFRON.