Zabawy muzyczne oraz zabawy muzyczno-ruchowe, to niezastąpiona i równocześnie bardzo przyjemna forma aktywizacji dzieci w wieku przedszkolnym. A regularny udział przedszkolaków w tego rodzaju aktywnościach (przebiegających w sposób zarówno reżyserowany, jak i spontaniczny), umożliwia im wielopłaszczyznową naukę, utrwalanie posiadanej już wiedzy oraz stanowi istotne wsparcie w procesie samoregulacji, jak również rozwijaniu kompetencji emocjonalnych.
Z uwagi na możliwość włączenia elementów aktywności ruchowej, muzyczne zabawy mogą spełniać rozmaite funkcje, np. stymulująco-pobudzającą lub wprost przeciwnie – wyciszająco-uspokajającą. Poniżej przedstawiamy propozycje dwunastu sprawdzonych sposobów na zabawy muzyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Zabawa w „lustro”, to propozycja aktywności. Spełnia bardzo ważną funkcję aktywizacji obu półkul mózgowych, ćwiczy percepcję wzrokową, zmysł równowagi, umuzykalnia i rozwija umiejętność zapamiętywania oraz naśladowania.
Polega na ustawieniu się naprzeciwko siebie dwóch osób, z których jedna wciela się w rolę przeglądającego się, a druga w rolę odbicia.
Warto zwrócić szczególną uwagę na zasadę odbicia lustrzanego (gdy przeglądający się podnosi prawą rękę, odbicie powinno podnieść lewą, itd.).
Kolejną wariacją, tej aktywności jest improwizacja taneczna prowadzącego i odtwarzanie jego ruchów w spontanicznym tańcu przez dzieci.
Styl i charakter ruchów powinien współgrać z piosenką, dlatego warto najpierw umożliwić dzieciom zapoznanie się z utworem.
Można połączyć to również z rozmową o emocjach, które dana piosenka w nich wzbudza, a następnie przejść do elementu odzwierciedlania improwizacji.
Ośrodek Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczy Profi-Med realizuje projekt dofinansowany ze środków PFRON pt. „ODKRYJ Z NAMI POTENCJAŁ – ZDOBĄDŹ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ”.
Okres realizacji projektu: 01.05.2022 r. – 31.03.2025 r.